söndag 3 juni 2012

En mycket viktig lärdom

De snart två månadernas NMT-träningen har lärt mig mycket om teknik och om mig själv. Jag har lärt mig att göra armhävningar, jag har lärt mig att man kan träna trots att kroppen skriker av smärta och jag har lärt mig att man i regel orkar långt mycket mer än man tror.

I fredags gjorde jag något som varken jag eller någon annan trodde att jag skulle klara. Jag satt i jägarstol i 8 minuter och 23 sekunder. (JA, jag vet att jag tjatar om detta och jag vet att jag är omåttligt mallig över det....)
Förmodligen kunde mina 90-gradersben varit mer 90 grader än vad de var men jag hörde ingen klaga under de första två minuterna då vi satt tillsammans. Vi får därmed utgå ifrån att tränare Fredrik godkände min jägarstol. Efteråt var jag, bortsett från mallighetsfaktorn, bekymrad över hur mina knän skulle reagera men det har gått över förväntan. Inte blev det värst mycket trappspring resten av dagen men jag grejade ju att gå upp ändå. I går var jag rätt stel och öm men med lite voltarensalva gick det bra.

Idag stack jag iväg för att gå och jag bestämde att jag äntligen skulle gå den sträcka som jag så länge tänkt att jag ska gå. Härifrån och till sjöändan av Huljen. Pratade med Göran först och vi kom fram till att det borde vara knappa 5 km. Det visade sig vara 5,5 km och jag sprang hela den distansen. Men jag gick större del av vägen hem.
Det är många, många som springer långt mycket längre än så idag så det här är väl inte så mycket att göra sig märkvärdig över. Men för mig är det helt enormt att klara av.

Och här är alltså lärdomen; att jag orkar mycket mer än jag tror. Jag satte upp korta delmål och förnyade dem hela tiden och rätt vad det var så hade jag nått mitt mål. Sen var det bara att vända och gå hem. Sprang kortare sträckor på vägen hem men kände då att knäna mådde bra av mindre belastning.

Inte sprang jag fort men jag sprang och jag orkade hela distansen och jag hade krafter kvar för att ta mig hem i rask takt.
Sällan har en kopp kaffe och en bit jordgubbs- och rabarberpaj men vaniljsås smakat godare än den jag fick när jag duschat.













Inga kommentarer: