onsdag 18 juli 2012

Ingen träning i dag

Eller jo, jag gick ju från Bergsåker och in till jobbet i morse. 6 km i rask takt. Sprang lite också men det var trötta ben så det blev mer gå än springa.

Men någon NMT-träning blir det inte. Dels är det för varmt och dels är jag lite ledsen sen i måndags.
Jag har inte lika god ork som många andra och springer därför långsammare. Det är inget konstigt med det. Vi gjorde ju tester för att skilja oss åt och jag antog att resultatet skulle användas av ledarna för att ge oss mer inriktad träning.
I måndags var vi 13 som tränade, 11 snabba med grön väst och 2 lite långsammare. Det kändes inte helt ok att vi med blå väst skickades i förväg längs spåret medan de andra stannade för att göra planka och andra sådana övningar. Det kändes som en negativ särbehandling och det gjorde lite extra ont eftersom jag kände mig ovanligt stark i löpningen.

Förmodligen hade vi blåvästar orkat med bättre om vi stannat på några fler ställen för armhävningar och plankor än vad som nu var fallet. Eller låtit oss springa en egen sträcka där vi kunnat ta det i ett något långsammare tempo.
Nu kändes det som att vi skickades i förväg för att inte sinka resten av gruppen. Och jag fattar att vi drar ner tempot för de som är mer löpstarka men jag kan inte tycka att man ska lösa det genom att låta oss "slippa" styrketräningen. I ett moment skulle vi göra dips och hela gruppen skulle göra 15 dips men jag och en till skulle bara göra 5. Att jag springer kass innebär ju inte att jag med automatik är svag. Det där kändes riktigt märkligt och gjorde mig redigt ledsen och nedstämd.

På slutet av passet kroknade jag också helt men då var det betydligt varmare än från början vilket säkert bidrog. Sen avslutades det hela i vatten och det var ljuvligt skönt. Skulle kanske ha simmat istället för att träna NMT?


6 kommentarer:

Småländskan sa...

Förstår din känsla. Att inte lämnas bakom är väl samma sak som att inte vara framför, i en del fall? Förstår du vad jag menar?
Jag tycker du är otrolig vad gäller ditt tränande, ditt icke-rökande, ditt allt.
Det att skilja på folk och folk genom att ha olika färger på västarna...nehe du, det skulle jag aldrig nånsin acceptera.
Ös på så gott du kan. Du är ju bara så bäst, med eller utan väst!

nillas liv på pinnen sa...

Är det pga av bootcamp-infärgningen som man delar upp folk i dåliga och bra? Som något slags straff i morot/piska-anda? I så fall skulle jag hoppa av.

Lotta sa...

Å du Småländskan, min största heja-påare, tack för stöd och beröm.
Fast tanken är nog inte att skilja på folk utan mer på träningsintensitet beroende på dina styrkor. Och OM det är tanken då blev det lite galet i måndags. Men OM du har rätt då lämnar jag nog in och söker annan träningsform vilket känns jättetrist.

Lotta sa...

Nilla; jag vill inte gå så långt att jag säger att man delar in i bra och dåliga, det handlar mer om det jag skrev till Småländskan, att ge folk den utmaning var och en behöver. För det är klart att om du är vältränad så betalar du för en tuffare träning än vad jag som nybörjare förväntar mig.
Men det är klart att en viss sporre är nog den gröna västen. För mig räcker det så gott att jag alls kan träna med tanke på hur det var då, för 1,5 år sen du minns. Och blå väst är ju alldeles fantastiskt i det perspektivet
:-)
Jag kastar inte in handduken än!

Anonym sa...

Jag tycker att du borde ta upp vad du tycker med instruktörerna. I måndags var det Matt som hade lagt upp passet och höll i det. Jag tror nog bara han blir glad över dina synpunkter.

Och det här med blå eller grön väst tycker jag det har blivit mycket tjat om. Det handlar inte om man är bra eller dålig. Varför ska man tycka att man är sämre pga en färg på en väst? Jag har hört att det är vissa som inte tycker att jag ska ha en grön väst och dom tittar även snett på mig för det. Men va sjutton. Jag sprang 1 km på 5 min och då är jag ju kvalificerad till grön väst. Ska jag då avstå att ta en grön väst bara för att vissa inte tycker det? Jag tränar för min skull och inte någon annans.

Dom med grön väst är mer löpstarka. Dom ska kunna springa en längre sträcka under ett pass.
Det kommer ju vara två grupper då dom kör i gång i höst. Då kommer det att vara blandat både blåa och gröna i rookie och bara gröna i basic. Ena dagen kanske man är ur form och väljer rookie och andra dagen känner man sig så stark så att då hoppar med i basic just den dagen
Nu under juli till mitten på augusti är det helt enkelt omöjligt att ha två grupper. Det är helt enkelt för få deltagare pga semestertider. Visst kan jag oxå tycka att träningen ska anpassas efter dom deltagare som kommer oavsett om man är blå eller grön.

Jag tycker du gör det jättebra på alla träningar. Tänk vad mycket vi alla har utvecklats sedan vi började med NMT i april.

Sedan har vi ju alla olika träningsbakgrund och olika förutsättningar. Men vi är alla lika BRA för det.

Kram

Linda

Lotta sa...

Linda, ja så är det, grön = bättre flås och bättre på att springa. Det är ju inget konstigt alls och jag bryr mig väldigt lite om färgen på västen. Men hade jag vetat att det egentligen bara var löptiden som räknades hade jag inte gjort nåt test, jag vet ju redan att jag inte har det flås som krävs.

Och jag menar inte att allt ska anpassas efter alla för det är ju omöjligt men det som hände i måndags kändes inte bra alls.

Och du, du har helt rätt i att strunta i kommentarer och snetittandet, du sliter och jobbar och har blivit mycket starkare.

Kram, ses snart!