lördag 18 maj 2013

Upp och ner - livet

En knapp vecka kvar sen har jag flyttat. En vecka kvar och så börjar "mitt nya liv". Undrar just hur många "nya liv" en människa kan starta i sitt liv? Är det människans behov av att kunna sätta punkt, börja ny mening med stor, fin bokstav på rent papper i förhoppningen att den här gången, den här gången ska jag minsann.....få nobelpriset i litteratur. Eller bragdguld för väl utförd träningsprestation eller nåt som spökar?

Mitt träningsliv ja....jag har fått lov att lämna mig själv bakom som det känns.
Min kropp blir stadigt sämre. Väldigt dålig känsel i fötter och ben. Tunga ben. Och jag är så hemskt ledsen över detta. Inne i en sorgeprocess över vad jag förlorat på grund av myeliten. Bearbetning över att saker inte blev som jag trodde. Starkare och snabbare skulle ju jag bli. Av det blev intet. Känner mig tyngre, större, tröttare, långsammare än någonsin.

Behovet att gå ner i vikt är också större än tidigare men ännu svårare.
Visst kan jag kostmässigt reglera men mitt behov av tröst är så ofantligt just nu att socker och kolhydrater skenbart ser ut att vara mina bästa vänner. Och jag VET ju att så inte är fallet men å så lätt det är att gå rakt in i den fällan.
Att reglera min vikt med hjälp av motion tycks för min del, just nu vara helt oöverkomligt. Vågar knappt gå själv för jag vet inte hur länge kroppen orkar. När den klappar ihop kan jag med mycket stor möda ta mig hem och endast gud och mina grannar vet vad de tror. "Är hon ute och går nu igen, fyllekajan?" kanske de tänker, som jag raglar över vägen.

Jag får snälla och omtänksamma råd om att kanske börja med vattengympa, simma, cykla eller ta långsamma promenader. Och JA, det kanske jag ska....men jag skulle ju för helvete träna NMT och springa.


Den här bloggen känns tämligen död och vi får se om jag kommer tillbaka eller om jag börjar om med en blogg om något helt annat. Först måste jag hacka i mig skiten som myeliten har inneburit.

So long!

6 kommentarer:

Markattan sa...

Åh vad jag blir ledsen Eva.
Jag hoppas att du snart mår bättre.
Kanske pollen kan hjälpa?

Lotta sa...

Pollen???

Tror kanske att det är himla svårt att få myelin att återskapas och växa sig helt runt nervtrådarna.

Småländskan sa...

Goa, fina du! Fan i helvete vad ledsen jag blir att läsa detta. Hoppades på att din "frånvaro" här berodde på att du var fullt upptagen med ditt nya boende, renovering, fixande, allt sånt som du älskar.
Hoppas, hoppas den förbannade sjukdomen lägger sig lite, så du kan njuta av ditt hus, trädgård och allt annat.
Hade jag bott närmare dig hade jag kommit och gett dig lite tröst, kanske t.o.m. hjälpt till med renoveringen. Nu mera har jag själv inte världens piggaste kropp, men nog hade jag kunnat ställa upp. Jag, liksom du, älskar ju att hålla på med "gamla hus"...
Skickar massor av omtanke och kramar. Puss!

Anna sa...

Nä, lämna inte bloggen.. jag vet att det finns fler som har drabbats av Myelit, som precis som jag söker någon likasinnad..

Livet just nu sa...

Men nä! Så jävla jobbigt för dig! :-(

Hoppas att det blir bättre och hoppas att du fortsätter skriva så vi får följa dig i det nya.

STOR KRAM!

Cina sa...

Hej fina!
Blir ledsen av att läsa att du blir sämre. Jag hoppas så att det ändå ska vända och att du känner dig bättre snart! Hoppas också att du trivs i nya huset och att det blir bra att bo där!!!!
KRAM!